Wat kun je niet eten tijdens de zwangerschap

Zwanger zijn is een bijzonder tijd voor een vrouw. Het moment dat je moeder wordt is één van de mooiste dingen die je kunt overkomen en betekent een geheel nieuwe levensfase. Naast dat je er straks een baby bij hebt verandert er ook veel in je lichaam. De hormoonhuishouding wordt anders en er gebeuren veel dingen in je lichaam. Ook moet je zorgen voor goede huisvesting, het inrichten van de babykamer en kraamzorg regelen. Als je zwanger bent kun je (helaas) niet alles meer eten. In dit artikel lees je wat meer over producten die je niet meer kunt eten.

Een gemiddelde vrouw in Nederland met een lengte van 170cm weegt ongeveer 65kg. Tijdens de 9 maanden zwangerschap komt hier 12 kilo bij. Deze 12 kilo bestaat voornamelijk vet, bloed, placenta, borsten en de baby. Een vrouw van 65 kilo weegt op het einde van haar zwangerschap gemiddeld 77 kilo. De toename van gewicht heeft niets te maken met voeding, tenzij het significant meer is dan 12 kilo. Indien het significant meer is dan 12 kilo betekent dit zeer waarschijnlijk dat het overtollig vet is en je dit na de zwangerschap zult moeten afvallen.

Voeding tijdens de zwangerschap is erg belangrijk. Zo zijn er een aantal producten die niet gegeten moet worden omdat dit anders desastreuze gevolgen kan hebben voor de baby. De producten die je als zwangere vrouw beter niet kunt eten zijn:

Vis
Vis is goed om te eten tijdens de zwangerschap. Uit onderderzoek is gebleken dat de baby’s van vrouwen die veel vis hebben gegeten motorisch beter ontwikkelt zijn. De volgende visproducten worden afgeraden om te eten: Gerookte vis, sushi met rauwe vis, rauwe schaal en schelpdieren (bijv. Kreeft, garnalen en krab) en roofvissen.

Vlees
Tijdens de zwangerschap wordt het afgeraden om rauw of gedroogd vlees te eten. Enkele voorbeelde hiervan zijn: carpaccio, filet amaricain, salami en chorizo. Ook gebakken vlees dat nog rauw van binnen is zoals biefstuk mag niet worden gegeten. Als je biefstuk wilt eten bak hem dan gaar zodat het niet meer rood is van binnen.

Zuivel
Niet alle zuivel kan worden geconsumeerd. De volgende producten moet worden vermeden: producten met of gemaakt van rauwe eieren, producten met of gemaakt van rauwe melk zoals zachte kazen.

Dranken
De allergrootste inkopper wat iedereen wel kent is natuurlijk alcohol en moet worden vermeden. Daarnaast worden cafeïne houdende dranken als koffie, cola en energiedrink afgeraden.

Mocht je nu één keer iets hebben gegeten tijdens je zwangerschap van bovenstaande punten is er niets aan de hand als je het maar niet structureel of vaker eet.

start pagina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *