Snel 5 kilo afvallen – 7 bruikbare tips

De zomer staat weer voor de deur, tijd om nog even snel de overtollige kilo’s kwijt te raken. In dit artikel zetten we voor je op een rijtje hoe je snel 5 kilo kunt afvallen zodat je straks weer helemaal een beach ready body hebt!

Tip 1: matig met koolhydraten
Om snel 5 kilo af te vallen zal je het aantal calorieën welke je eet omlaag moeten brengen. Je moet dagelijks minder calorieën eten dan wat je lichaam nodig heeft. Een man heeft gemiddeld 2.500 kcal en een vrouw 2.000 kcal nodig, maar de calorieënbehoefte verschilt van persoon tot persoon. Je calorieënbehoefte is afhankelijk van factoren zoals geslacht, gewicht, leeftijd, lichaamsbouw en de activiteiten welke je dagelijks onderneemt. Bereken met een online rekeningtool jouw persoonlijke calorieënbehoefte en eet dagelijks zo’n 700kcal minder dan jouw calorieënbehoefte om snel 5 kilo af te vallen.

Een belangrijke bron van calorieën zijn koolhydraten, laat deze zoveel mogelijk achterwege om je dagelijkse calorie inname omlaag te brengen. In de praktijk kan je dit vrij eenvoudig doen. Schep bij het avondeten minder aardappelen, rijst of pasta op. Vervang de boterhammen bij de lunch door een salade en vervang de botterhammen bij het ontbijt door een schaaltje (Griekse) yoghurt. Het klinkt misschien raar, maar door minder koolhydraten te eten verlies je vet. Je lichaam gebruikt het liefst koolhydraten voor zijn energie, door minder koolhydraten te eten zal je lichaam het vet uit je voeding en de vetreserves gaan verbranden. Hierdoor vliegen de kilo’s eraf.

Tip 2: gezonde snacks
Snacks en tussendoortjes zijn er vaak de boosdoener van dat we zijn aangekomen. Hartige snacks zijn doorgaans rijk aan vetten en zoete tussendoortjes zijn doorgaans rijk aan suikers en geraffineerde koolhydraten. Willen we snel 5 kilo afvallen dan zullen we de hartige snacks en zoete tussendoortjes moeten laten staan en kiezen voor gezonde tussendoortjes. Gezonde tussendoortjes zijn een stukje fruit, een stukje rauwe groente of wat magere zuivel zoals magere yoghurt of kwark. Willen we echt snel afvallen dan laten we ook het fruit staan, fruit is wel gezond maar is wel rijk aan vruchtsuikers. Omdat we fruit ook nodig hebben voor onze gezondheid, vanwege de vitamines en mineralen, mag je nooit langer dan 2 weken geen fruit eten.

Tip 3: blijf gezond
Door minder te eten vallen we af, maar we krijgen er ook minder voedingsstoffen door binnen. Als we snel willen afvallen dan zullen we goed in de gaten moeten houden dat we nog wel voldoende vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels eten. Daarom is het bij snel afvallen dat alles wat we eten voedingswaarde moet hebben en alles zonder voedingswaarde laten staan. De zogenaamde lege calorieën. Lege calorieën zitten in voedingsmiddelen welke geen voedingswaarde hebben waardoor ons lichaam er niets aan heeft. Willen we op een gezonde manier snel 5 kilo afvallen dan zullen we moeten kiezen voor verse en natuurlijke producten. Kies voor verse groente en vlees of kip waaraan niets is toegevoegd (ook geen marinades). Doorgaans is alles uit een verpakking niet goed, vaak zijn hier suikers, geraffineerde koolhydraten, E-nummers en geharde vetten in verwerkt. Willen we gezond blijven en snel afvallen dan kunnen we meer groenten gaan eten. Groente bevat relatief heel weinig calorieën maar geven ons wel veel vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Bovendien zorgen ze ervoor dat ons buikje weer gevuld is.

Tip 4: geen suikerhoudende dranken
In frisdranken zijn grote hoeveelheden suiker verwerkt. Frisdranken geven ons veel calorieën terwijl er (vrijwel) geen enkele voedingswaarde tegenover staat. Willen we snel afvallen dan zullen we de frisdranken moeten laten staan. Maar ook vruchtensappen. Aan vrijwel alle vruchtensappen welke je in de supermarkt kan kopen zijn suikers toegevoegd, dit naast de vruchtsuikers welke deze sappen van nature al hebben. Alle alcoholhoudende dranken bevatten veel suikers en kunnen niet gedronken worden als je snel 5 kilo wilt afvallen. Als je snel wilt afvallen dan kan je het beste gewoon kraamwater drinken, koffie of groene thee, uiteraard zonder suiker.

Tip 5: Beweeg meer
Door meer te bewegen creëren we een grotere negatieve energiebalans. Er ontstaat een groter verschil tussen het aantal calorieën welke we nodig hebben en we eten. Hierdoor vallen we extra snel af. Uithoudingssporten zijn zeer geschikt om extra calorieën te verbranden. Als je in een rustig tempo gaat hardlopen verbrand je in een half uur 200kcal. Met een half uurtje fietsen verbrand je ook zo’n 200kcal, het voordeel van fietsen is dat je het doorgaans makkelijker langer kunt volhouden. Met zwemmen verbrand je in een half uur tijd zo’n 300 kcal. En als sporten niet helemaal je ding is dan kan je ook gaan wandelen. Een half uurtje wandelen staat gelijk aan ongeveer 100 kcal. Door meer te gaan bewegen brengen we tevens ons metabolisme in een hogere versnelling waardoor we ook in rust iets meer calorieën zullen gaan verbranden.

Tip 6: zoek afleiding
Willen we snel 5 kilo afvallen dan zullen we dat met een behoorlijk grote negatieve energiebalans moeten doen, zo’n 700kcal per dag. Het is dan ook normaal dat je, tussen de maaltijden door, zo nu en dan trek zult hebben. Willen we onze doelstelling van 5 kilo gewichtsverlies behalen dan is het van essentieel belang dat we niet toegeven aan de (lekkere) trek tussen de maaltijden door. Als we naar snacks of zoetigheid gaan grijpen dan eten we al snel te veel calorieën om af te kunnen vallen. Door inzicht te krijgen in de momenten waarop je het minst sterk in je schoenen staat kan je voorkomen dat je naar snacks of zoetigheden gaat grijpen. Zo kan je er op voorbereid zijn. Veel mensen hebben bijvoorbeeld rond 4 uur in de middag trek. Het eten van de lunch is al verteerd en je moet nog een uurtje of 2 door tot het avondeten. Bereid je voor op de trek door iets gezonds en onschuldigs mee te nemen. Bijvoorbeeld een stuk komkommer, een stuk bleekselderij of een schaaltje yoghurt. Een ander moment waarop je vaak trek krijgt is later op de avond, als het eten van het avondeten verteerd is. Dit kan je ondervangen door eerder naar bed te gaan als je aan het afvallen bent. Je kunt het beste al naar bed gaan voordat het moment komt waarop je normaal gesproken trek krijgt

start pagina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *